fredag 7 oktober 2011

Måla / Färglägga stämplar


 Några har frågat mig om hur och med vad jag färglägger mina motiv

- Har man en alkholbaserad stämpeldyna ska man ha vattenlöslig färg.
Och tvärtom
När jag började måla/färglägga köpte jag distress och efter hand så fylde jag på med färger tills jag hade alla jag behövde. Vi var ett gäng glada tjejer som träffades då och då och någon hade en färg som nån annan inte hade och så bytte vi droppar med varanda. Mitt största problem var att jag lyckades aldrig få till en snygg stämpelbild vilket berodde på att jag stämplade på ett poriöst papper. Det är inte bara stämpeldynan som spelar roll utan även papper, underlag in´bland även stämpelklossen och för min del har det stor betydelse om jag står eller om jag sitter ner.
Idag kör jag med akvarellpapper som ej är så poriöst eller så stämplar jag på etyt glatt papper som jag upptäckte för bara nån vecka sedan som ej blöter upp sig när jag målar och tillsätter vatten på mitt motiv ! Ja det lönar sig att leka och prova sig fram. Alla papper beter sig olika och i de större konstnärs butikerna brukar man kunna få prova om så bara måla ett streck för att kunna se vilket papper som passar en bäst.

Jag sålde mina distress för att prova på PM pennor vilket aldrig passade mig och snart upptäckte jag även att man var tvungen att byta stämpeldyna vilket jag inte tänkt på innan
NÄ det var inget för mig

Idag har jag återgått till distressen men det som jag annvänder mig mest av är vanliga akvarellpennor. Jag kom på att nån hade en gång sagt till mig att puckarna som man målade med i skolan var som akvarell fast med minde pigment ja vattenfärg är ju akvarell. Distress beter sig som  "flytande akvarell" som man kan spä ut med vatten eller måla med så som det är.
Om man nu råkar måla utanför så lägger man på bara vatten och väntar en sekund för att sedan lägga emot en tops och låta den suga upp allt vatten samt den överflödiga färgen. Ja jag bara älskar det. Och som sagt om det är distressen eller akvarellen som jag målat med spelar ingen roll
Några målar lager på lager medan andra målar med starka färger och ej så utspädda för att sedan "sudda" bort överflöd genom att lägga på vatten och låta sedan ett rent papper eller en topps suga upp överflödet.
Vilket som är rätt eller fel vet man bara själv det är bara att prova sig fram till  vilket som passar en själv.
När jag inte målar mera låter jag det bara torka i min kopp och så kan jag nästa gång bara tillsätta vatten och måla vidare. Det går toppen att annvända sig av ett vanligt plastlock !
Så med andra ord LEK och prova er fram Kom bara ihåg
Det finns inga rätt eller fel

Det som jag nu ska investera är en bra hudfärgspenna annars duger mina vanliga färgade blyertspennor bra som inte är några märkvärdiga akvarellpennor.

Lycka till

Inga kommentarer: